Technasiumleerlingen ontwerpen klimaatrobuuste gebieden
De afgelopen weken werkten ruim 100 derdejaars technasiumleerlingen van De Nieuwe Veste Coevorden en het Hondsrugcollege Emmen hard aan hun oplossingen voor het Delta Dilemma. Het Delta Dilemma is een educatieproject van de noordelijke waterschappen en provincies en IVN Natuureducatie.
Klimaatrobuust inrichten
Voor de opdracht kozen de leerlingen een gebied in Noord-Nederland waar een teveel of tekort aan water in bepaalde periodes een probleem is. En bedachten ze oplossingen om dit gebied weerbaarder te maken tegen extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.
Een beste uitdaging! Want dit zijn vraagstukken waar de waterschappen zich, samen met andere organisaties, dagelijks over buigen.
Creatieve oplossingen
Als afronding presenteerden de leerlingen hun ideeën aan vertegenwoordigers van Vechtstromen, provincie Drenthe en IVN. Van infiltratieoplossingen tot multifunctionele waterbergingsgebieden: de resultaten lieten zien dat de leerlingen zich goed hadden verdiept in de wereld van waterbeheer. Wat opviel is dat ze verder keken dan alleen de technische kant en ook rekening hielden met verschillende belangen en het creëren van draagvlak.
Belang van watereducatie
Als waterschap vinden we het belangrijk om onze inwoners bewust te maken van de wateruitdagingen waar we voor staan. Watereducatie is hier een belangrijk middel voor: projecten zoals het Delta Dilemma zijn een uitgelezen kans om jongeren te betrekken bij actuele watervraagstukken.