10 en 17 december 2024
- Strategische grondaankoop te Hardenberg gelegen aan de Radewijkerbeek
- Vaststellen evaluaties Besturen & Organiseren
- Vaststellen evaluaties watersysteem
- Vaststellen evaluaties waterketen
- Heroverweging bestuursverklaring Dinkeldal 2000
- Kredietaanvraag project vismigratie Singraven en verdeelwerk Dinkel
- Aanvullend krediet project End-of-Life Coevorden
- Aanvullend krediet slibgistingstanks Emmen
- Actualisatie waterakkoord Twentekanalen - Overijsselse Vecht
- Maatwerkbesluit rwzi (rioolwaterzuivering) Dedemsvaart
- Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus
- Innovatieproject Haarvaten in Beeld
- Cultuurhistorische objecten – Oxidatiebed en voorbezinktank rwzi
- Vriezenveen
- Beslissing op bezwaar
- Besluit op bezwaar Woo
- Ambitie in het kader van Wet Open Overheid (Woo)
- Vierde wijziging verordening bestuurscommissies waterschap Vechtstromen
1. Strategische grondaankoop te Hardenberg gelegen aan de Radewijkerbeek
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 10 december 2024 besloten:
- een perceel gelegen aan de Radewijkerbeek te Hardenberg strategisch aan te kopen.
2. Vaststellen evaluaties Besturen & Organiseren
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- de bestuurlijke verantwoording van twee afgeronde investeringsprojecten uit het programma Besturen & Organiseren vast te stellen;
- niet uitgeputte kredieten in te trekken voor € 206.773.
Kernboodschap
Twee keer per jaar worden geëvalueerde projecten aangeboden aan het dagelijks bestuur van Vechtstromen. Vanuit het programma Besturen & Organiseren bieden we twee evaluaties aan die hebben bijgedragen aan het bestuurlijke thema Krachtige Organisatie.
3. Vaststellen evaluaties watersysteem
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- de bestuurlijke verantwoording van 9 afgeronde projecten uit programma 1, watersysteem, goed te keuren;
- de bestuurlijke verantwoording van in totaal 12 afgeronde jaarlijks terugkerende investeringen uit programma 1, watersysteem, goed te keuren;
- niet uitgeputte kredieten in te trekken voor € 223;
- aanvullend krediet vast te stellen voor € 536.
Kernboodschap
De afgelopen periode zijn 9 projecten uit het programma watersysteem uitgevoerd binnen de thema’s assets op orde, waterkwaliteit en klimaat. Hieronder staan de resultaten beschreven:
- Baggeren de Wendel en Vijvers Dante Ommen: met uitvoering van deze deelprojecten voldoen de watergangen weer aan de vooraf bepaalde eisen en daarmee aan het doel assets op orde.
- CATCH: CATCH ontwikkelde tools voor klimaatadaptatie, getest via pilots zoals het Pinkeltjesplein in Enschede, en is opgenomen in de nationale klimaatadaptatiestrategie.
- Ruhenbergerbeek: De beek voldoet aan de KRW-eisen van een langzaam stromende beek, waarbij de beek ecologisch is hersteld door het verwijderen van 35 ton puin, het aanplanten van bomen (6 ha) en de aanleg van moerasgebieden, wat biodiversiteit en recreatie ondersteunt.
- Archemermaten en Hancate: Met 2000 meter natuurvriendelijke oevers, 6,5 hectare nieuwe natuur en extra voorzieningen zoals vispaaiplaatsen is het gebied duurzaam heringericht en voldoet het aan de eisen van de KRW, Natura 2000 en NNN.
- KAS (klimaat actieve stad)-projecten: Zes gemeenten zijn ondersteund bij projecten die waterafvoer, vergroening en klimaat adaptieve inrichtingen hebben verbeterd.
- Sluizen Vecht Mariënberg-Junne: Door de vervanging van stuwen door sluizen is de Vecht bevaarbaar, stimuleerde toerisme en versterkt de Vechtdalbeleving.
- Brug Leijerweerdsdijk: De brug is vervangen en voldoet aan moderne normen, waarmee de veiligheid en duurzaamheid van de infrastructuur zijn gewaarborgd.
- Vechtpark IV – Baalder Uiterwaard: Met de herinrichting is er 1,6 km natuurvriendelijke oever gerealiseerd wat bijdraagt aan de KRW-doelen. Ook is er nieuwe natuur gerealiseerd en de waterveiligheid is verbeterd bij hoogwater.
- Gebiedsproces Beneden-Dinkel: Samenwerking met het gebiedsadviesteam leidde tot 15 hectare grondverwerving, hydrologische studies, verbeterde omgevingsmanagement en flexibele planvorming.
Daarnaast worden ook de investeringen geëvalueerd waarbij er met vooropgestelde jaarplannen gewerkt wordt.
4. Vaststellen evaluaties waterketen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- de inhoudelijke en financiële verantwoording van in totaal 9 afgeronde projecten uit het programma waterketen vast te stellen;
- niet aangewend krediet in te trekken voor € 2.320.213;
- aanvullend krediet te verstrekken voor € 57.775.
Kernboodschap
Twee keer per jaar worden afgeronde, geëvalueerde projecten aangeboden aan het dagelijks bestuur. Na de op 9 juli 2024 vastgestelde evaluaties zijn 9 projecten uit het programma waterketen afgerond. Met deze projecten werkt het waterschap aan de doelen van de bestuurlijke thema’s Assets op orde, Waterkwaliteit en Duurzame ontwikkeling, hetzij direct of indirect. Zo draagt bijvoorbeeld het aanpassen van de zuivering Vriezenveen bij aan een nog betere waterkwaliteit.
In totaal bleven de 7 projecten ruim meer dan 2 miljoen euro onder het verstrekte krediet. Het voorstel is dit overblijvende krediet in te trekken. Tegelijk wordt voorgesteld om vanuit het overblijvende krediet € 57.775 aanvullend krediet te verstrekken voor een klein tekort bij twee projecten. Bij de afronding van deze projecten (rioolgemaal Beckum en vervanging debietmeting zuivering Emmen) bleken de kosten vanwege onverwachte bijkomende werkzaamheden iets hoger uit te pakken.
5. Heroverweging bestuursverklaring Dinkeldal 2000
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- de Bestuursverklaring Dinkeldal 2000 ongewijzigd te laten.
Kernboodschap
Het waterschap is één van de vijf partijen, betrokken bij de Bestuursverklaring Dinkeldal 2000. In het afgelopen jaar heeft het waterschap onderzoeken uit laten voeren en gesprekken gevoerd met de andere bij de bestuursverklaring betrokken partijen of de afspraken die destijds zijn gemaakt, een kwart eeuw later, aanpassing behoeven.
Het rapport dat na het onderzoek is opgeleverd is besproken met de agrariërs, het waterschap, een onafhankelijke gespreksleider en de hydrologisch expert. Uit het onderzoek is gebleken dat er geen reden is tot wijziging van de bestuursverklaring.
6. Kredietaanvraag project vismigratie Singraven en verdeelwerk Dinkel
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- voor de definitiefase van het project Vismigratie Singraven en Verdeelwerk Dinkel een krediet beschikbaar te stellen van € 100.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
In het stroomgebied van de Dinkel worden verschillende projecten uitgevoerd om de waterkwaliteit te verbeteren. Eén van die projecten is het verbeteren van de vismigratie op het traject tussen het Verdeelwerk Dinkel en het kanaal Almelo-Nordhorn. Hierbij wordt bekeken hoe de vistrap op het landgoed Singraven en het verdeelwerk aangepast moeten worden om de vispasseerbaarheid te verbeteren en er een fijne leefomgeving ontstaat voor vissen en ander waterleven.
7. Aanvullend krediet project End-of-Life Coevorden
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- voor de uitvoering tot en met de oplevering van het project End-of-Life Coevorden een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 1.500.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
Op de zuivering in Coevorden is de elektro- en procesautomatisering aan vervanging toe. Dat doen we volgens de nieuwe techniek van PRAUT. Het project voor de vervanging van de elektro- en procesautomatisering (E&PA) op de zuivering Coevorden bestaat uit twee aanbestedingen. Het elektro-deel is gegund. Er is vast komen te staan, dat uitvoeren van die opdracht fors duurder is dan geraamd. Er wordt nu een aanvullend krediet aangevraagd, zodat het project verder uitgevoerd en opgeleverd kan worden.
8. Aanvullend krediet slibgistingstanks Emmen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- een bedrag van € 300.000 over te hevelen van toekomstige investering SVI Emmen naar het project herstel dak slibgistingtanks Emmen;
- voor het afronden van de uitvoeringsfase van het project Herstel dak slibgistingstank Emmen een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 300.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
Het slib dat overblijft na het zuiveringsproces van afvalwater op een rioolwaterzuivering, wordt vergist in een slibgistingstank. Op onze zuivering in Emmen hebben we twee slibgistingstanks die daarvoor zorgen. Na inspectie is gebleken dat de daken van deze twee gistingstanks niet volledig dicht zijn. Hierdoor voldoen ze op dit moment niet aan de veiligheidseisen.
Na uitvoering van de herstelwerkzaamheden voldoen beide tanks aan de eisen die gesteld worden vanuit de Arbocatalogus Explosieveiligheid 2018. Tevens zet het waterschap daarmee stappen in het optimaliseren en verduurzamen van haar bedrijfsvoering.
Om de herstelwerkzaamheden volgens de eisen uit te kunnen voeren, stelt het dagelijks bestuur extra krediet beschikbaar.
9. Actualisatie waterakkoord Twentekanalen - Overijsselse Vecht
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Actualisatie waterakkoord Twentekanalen- Overijsselse Vecht’;
- het voorstel ‘Actualisatie waterakkoord Twentekanalen- Overijsselse Vecht’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur;
- onder voorwaarde van instemming door het algemeen bestuur, portefeuillehouder Gerald Aveskamp te machtigen om namens waterschap Vechtstromen het geactualiseerde Waterakkoord Twentekanalen-Overijsselse Vecht te ondertekenen.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van het waterschap Vechtstromen heeft besloten het voorstel ‘Actualisatie waterakkoord Twentekanalen- Overijsselse Vecht’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur. Dit akkoord regelt de wateraanvoer uit de Twenthekanalen, Kanaal Almelo – De Haandrik en de Overijsselse Vecht ten behoeve van de watervoorziening in delen van Overijssel, Gelderland en Drenthe.
Het algemeen bestuur neemt op 5 februari 2025 een besluit over de actualisatie van het waterakkoord.
10. Maatwerkbesluit rwzi (rioolwaterzuivering) Dedemsvaart
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- het maatwerkbesluit voor de rwzi Dedemsvaart te verlenen voor de periode van 1 juli 2025 tot 1 oktober 2026;
- de norm voor totaal-stikstof van 1 juli 2025 tot 1 oktober 2026 te verhogen tot 15 mg/l als voortschrijdend jaargemiddelde;
de norm voor totaal-fosfor van 1 juli 2025 tot 1 oktober 2026 te verhogen tot 4 mg/l als voortschrijdend jaargemiddelde.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van Vechtstromen heeft besloten een maatwerkbesluit voor de zuivering in Dedemsvaart te verlenen voor de periode 1 juli 2025 tot 1 oktober 2026. Dit is nodig omdat in deze periode niet kan worden voldaan aan de normen uit het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL). Met een maatwerk kan het bevoegd gezag in individuele gevallen afwijken of aanvullen van algemene regels voor activiteiten.
De zuivering in Dedemsvaart kan een bepaalde periode niet voldoen aan de normen omdat de beluchtingsinstallatie en het leidingwerk met afsluiters worden vervangen. Na afronding van deze werkzaamheden kan de zuivering in Dedemsvaart beter omgaan met de grote hoeveelheid afvalwater uit de voedingsmiddelenindustrie die deze zuivering te verwerken heeft. De vervanging van de beluchtingsinstallatie draagt bij aan de kern van het programma Waterketen van Waterschap Vechtstomen, namelijk het leveren van een goede effluentkwaliteit.
11. Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- in te stemmen met de beantwoording van de vragen en de verwerking van de suggesties vanuit de AB-controlecommissie in de definitieve opdracht;
- de definitieve opdracht voor het Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus vast te stellen;
- in te stemmen met de AB-brief en het algemeen bestuur daarmee te informeren over de definitieve opdracht.
Kernboodschap
In de bestuursagenda, behorend bij het bestuursakkoord 2023-2027 ‘Noaberschap Verbindt’, heeft het algemeen bestuur van Vechtstromen aan het dagelijks bestuur gevraagd om een doelmatigheidsonderzoek uit te laten voeren naar de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus.
Dit onderzoek is in de afgelopen maanden voorbereid. De onderzoeksopzet is besproken in een vergadering van de controlecommissie van het algemeen bestuur. Ook is een quick-scan uitgevoerd, om op hoofdlijnen een goed beeld te krijgen van de aard en omvang van de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus in de afgelopen jaren.
De resultaten van de quick-scan en enkele suggesties vanuit de controlecommissie zijn gebruikt om de opdracht voor dit onderzoek op te stellen. Het dagelijks bestuur heeft nu de definitieve onderzoeksopdracht vastgesteld. In deze opdracht zijn het onderwerp, de scope, de onderzoeksvraag en -deelvragen en de aanpak, planning en organisatie van het onderzoek opgenomen.
Doel van het onderzoek is de bestaande praktijk rondom de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus binnen Vechtstromen in de afgelopen jaren te analyseren, de doelmatigheid daarvan in relatie tot de ambities van Vechtstromen te onderzoeken en de leer- en verbeterpunten in beeld te brengen.
Het onderzoek wordt in Q1 en Q2 van 2025 uitgevoerd. De onderzoeksresultaten worden medio 2025 opgeleverd aan het dagelijks bestuur.
12. Innovatieproject Haarvaten in Beeld
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- voor de verkennende fase van het innovatieproject Haarvaten in Beeld een bedrag van € 66.000 (exclusief BTW) uit het innovatiefonds beschikbaar te stellen en de uitvoering over te dragen aan de portefeuillehouder voor klimaatadaptatie, voorkomen wateroverlast en droogte.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen stemt na het inwinnen van advies van de Vechtstromen Innovatieraad in met een nieuw innovatieproject: Haarvaten in Beeld. Bedoeld om in het kader van het al lopende project Haarvaten op Peil een geheel nieuw en innovatief monitoringsprogramma te realiseren. Met dit programma kan het waterschap de effecten van de maatregelen in Haarvaten op Peil meten. Tegelijkertijd investeert het waterschap hiermee in het in de praktijk uitproberen van nieuwe slimme, innovatieve monitorings-technieken. Huidige monitoringssystemen als peilbuizen, bodemvochtmetingen en meetpunten in oppervlaktewater zijn namelijk kostbaar en tijdrovend en geven vaak puntsgewijze informatie. Met innovatieve meetmethoden/-technieken, zoals bijvoorbeeld remote sensing (techniek waarbij vanof grote hoogte, met vliegtuigen of satelieten metingen worden verricht), big data, citizen’s science en AI, is het wellicht mogelijk om in het gehele beheergebied van het waterschap geautomatiseerd en voorspellend te monitoren, waarmee we het watersysteem in de haarvaten beter kunnen begrijpen en beheren. Mogelijk zelfs in samenwerking met bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden.
13. Cultuurhistorische objecten – Oxidatiebed en voorbezinktank rwzi Vriezenveen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- twee objecten die niet langer worden gebruikt, op locatie rwzi Vriezenveen (oxidatiebed en de voorbezinktank), te amoveren;
- hiervoor via de reguliere planning & control cyclus bij 2025 - BWI, een bedrag op te nemen in de exploitatiebegroting ter hoogte van €000.
Kernboodschap
Het waterschap gaat zorgvuldig om met zijn gebouwen en objecten. Vechtstromen streeft ernaar dat ‘water erfgoed’ waar mogelijk behouden blijft voor volgende generaties. Op de zuivering Vriezenveen zijn een nabezinktank en slibvergistingsinstallatie niet langer onderdeel van het zuiveringsproces. In 2020 is afgesproken om de objecten maximaal vijf jaar in stand te houden en in deze periode te beoordelen wat met de objecten te doen. Uit de beoordeling blijkt dat de twee voormalig zuiveringsobjecten het beste kunnen worden verwijderd. Deze conclusie wordt getrokken na beoordeling van het beleid van het waterschap en advies door een erfgoed adviseur. De afgelopen periode is verkend of herbestemming een optie was om de objecten te behouden. De mogelijkheden daarvoor blijken echter zeer beperkt. Dit komt door de ronde vorm van de objecten, de ligging ervan op het afgesloten zuiveringsterrein, de beperkte stahoogte en de fysieke veiligheidsrisico's op de zuivering. Daarnaast kan de ruimte die de objecten innemen in de toekomst van belang zijn voor aanpassingen van de zuivering of andere waterschapsactiviteiten. Het voornemen is de objecten in 2025 te verwijderen.
14. Beslissing op bezwaar
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- het advies van de Adviescommissie bezwaarschriften over te nemen en door bezwaarmaker ingediende bezwaarschrift tegen de omgevingsvergunning met kenmerk Z-450472/ 24211283 (aanleggen van werken in waterloop WL03300 en bijbehorende kering in het centrum van Coevorden) ongegrond te verklaren;
- de omgevingsvergunning nader te motiveren in de beslissing op bezwaar.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur heeft aan de gemeente Coevorden een omgevingsvergunning verleend voor het aanbrengen van werken in waterloop WL03300 en bijbehorende kering in het centrum van Coevorden. Tegen deze omgevingsvergunning is bezwaar ingediend. Dit bezwaar is behandeld in de Adviescommissie bezwaarschriften. Aangezien de gronden van bezwaar geen onderdeel uitmaken van het toetsingskader voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor een wateractiviteit, heeft het dagelijks bestuur, op advies van de Adviescommissie bezwaarschriften, het bezwaar ongegrond verklaard.
15. Besluit op bezwaar Woo
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- het bezwaar d.d. 11 augustus 2024, tegen het besluit d.d. 16 juli 2024 (om het Woo-verzoek d.d. 12 juni 2024 buiten behandeling te stellen), niet-ontvankelijk te verklaren conform het advies en de onderbouwing van de adviescommissie bezwaarschriften, d.d. 4 november 2024.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur heeft een bezwaarschrift niet-ontvankelijk verklaard. Hiermee volgt het bestuur het advies van de externe adviescommissie bezwaarschriften. Het bezwaarschrift voldoet niet aan de wettelijke vereisten, omdat handtekening en adres van de bezwaarmaker ontbreken.
16. Ambitie in het kader van Wet Open Overheid (Woo)
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- het ambitieniveau ten aanzien van de actieve openbaarmaking van documenten in het kader van de Wet open overheid vast te stellen, waarbij minimaal alle wettelijk openbaar te maken informatie uiterlijk op de wettelijk verplichte datum gepubliceerd wordt.
- het algemeen bestuur middels bijgevoegde brief te informeren.
Kernboodschap
De Wet open overheid (Woo) verplicht overheidsorganisaties informatie openbaar te maken, automatisch of wanneer erom gevraagd wordt, zoals bij een Woo-verzoek. Dit maakt het mogelijk voor inwoners en journalisten om het waterschap te controleren, wat essentieel is voor onze democratie. Het waterschap zorgt er daarmee voor dat iedereen kan weten wat het doet, hoe en waarom. Het vaststellen van een ambitieniveau voor de Woo is niet wettelijk verplicht, maar wordt door de Rijksoverheid sterk aanbevolen omdat het helpt bij de implementatie van de Woo binnen de eigen organisatie. Hiermee bepaalt het dagelijks bestuur welke informatie wanneer openbaar wordt gemaakt. Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen kiest voor het ambitieniveau: publiceren van datgeen wat minimaal wettelijk verplicht is volgens de wettelijk verplichte datum. Dit betekent dat minimaal alle wettelijk openbaar te maken informatie uiterlijk op de wettelijk verplichte datum gepubliceerd wordt.
17. Vierde wijziging verordening bestuurscommissies waterschap Vechtstromen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 17 december 2024 besloten:
- in te stemmen met het voorstel voor het algemeen bestuur ‘Vierde wijziging verordening bestuurscommissies waterschap Vechtstromen’;
- het voorstel 'Vierde wijziging verordening bestuurscommissies waterschap Vechtstromen’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.
Kernboodschap
Het is soms moeilijk om geschikte voorzitters te vinden voor de opgavegerichte commissie en de commissie financiën en beleidsuitvoering. Geringe capaciteit en onvoldoende beschikbaarheid van geschikte kandidaten zijn hiervoor de belangrijkste oorzaken. Omdat de voorzitters van de commissies alleen technisch leidinggeven aan de vergaderingen, kan deze rol ook door iemand buiten het gekozen bestuur worden vervuld. Daarom wordt voorgesteld om het mogelijk te maken om, naast leden van het algemeen bestuur, ook fractieondersteuners of externe personen aan te wijzen als voorzitter voor de opgavegerichte commissie en/of de commissie financiën en beleidsuitvoering. Het algemeen bestuur neemt op 5 februari 2025 een besluit over de gewijzigde verordening.