15 oktober 2024

Gepubliceerd op 22 oktober 2024

  1. Voortgangsrapportage PRAUT-6, oktober 2024
  2. Voortgangsrapportage KRW Waterketen-1, oktober 2024
  3. Kredietaanvraag optimalisatie rwzi (rioolwaterzuivering) Ootmarsum
  4. Uitvoering Deltaplan Agrarisch Waterbeheer in de provincie Overijssel gedurende de Nationaal Strategisch Plan - Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP-GLB) periode 2023-2027
  5. Toestemming en instemming toetreding Veenendaal, Woudenberg en Renswoude tot de gemeenschappelijke regeling GBLT (gemeenschappelijk belastingkantoor locosensus en tricijn)
  6. Vaststelling vergunningenbeleid
  7. Bespreeknotitie ‘Vechtstromen en windenergie: keuzes en kaders’
  8. Voorgenomen opdracht Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus

1. Voortgangsrapportage PRAUT-6, oktober 2024

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Voortgangsrapportage PRAUT-6, oktober 2024’;
  2. het voorstel ‘Voortgangsrapportage PRAUT-6, oktober 2024’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Procesautomatisering zorgt voor aansturing van het waterketenproces en voor informatie over de prestaties en risico’s van de rioolwaterzuiveringen met het oog op de bedrijfsvoering. In het programma PRAUT wordt de elektro- en procesautomatisering (E&PA) op de rioolwaterzuiveringen vernieuwd. Verder wordt binnen PRAUT de toekomstige aansturing van de waterketen en het beheer van de assets E&PA vormgegeven.

Met de uitvoering van PRAUT wordt de bedrijfsvoering doelmatiger, efficiënter en gelijkvormiger en is waterschap Vechtstromen minder kwetsbaar bij het aansturen van de waterketen en in het beheren van de assets van de elektro- en procesautomatisering.

Het algemeen bestuur neemt op 27 november een besluit over de Voortgangsrapportage PRAUT-6.

2. Voortgangsrapportage KRW Waterketen-1, oktober 2024

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Voortgangsrapportage KRW Waterketen-1, oktober 2024’;
  2. het voorstel ‘Voortgangsrapportage KRW Waterketen-1, oktober 2024’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

De Kaderrichtlijn Water (KRW) is de belangrijkste Europese kaderrichtlijn als het gaat om waterkwaliteit. Het gaat dan om het beperken van milieuschadelijke stoffen en voedingsstoffen in het water met als doel een gezond waterleven voor vissen, waterinsecten en planten. Het waterschap is medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van maatregelen om de doelen in de KRW te behalen. In het watersysteem wordt al jaren met volle energie gewerkt aan het behalen van de KRW-doelen.

Met name op de hoge zandgronden van Twente is het behalen van de gewenste waterkwaliteit een grote uitdaging. Er is daar namelijk weinig of geen verdunning met ander water. Tijdens langdurige droogte zijn de lozingen van afvalwaterzuiveringen voor sommige waterlopen zelfs de enige bron van water. Onderdeel van de maatregelen voor de KRW is daarom het verbeteren van de kwaliteit van het gezuiverde afvalwater van meerdere zuiveringen van het waterschap. Deze verbeteringen aan zuiveringen moeten uiterlijk eind 2027 zijn uitgevoerd.

Om deze zuiveringen dusdanig te moderniseren en aan te passen dat de gewenste kwaliteit van het gezuiverde water behaald kan worden, moet er in korte tijd veel werk verzet worden. Hiervoor is medio 2023 een programma gestart waarin al deze werkzaamheden worden voorbereid. Het gaat om een investering van 175 miljoen euro op de rwzi (rioolwaterzuivering)’s Enschede, Hengelo, Oldenzaal, Goor, Glanerbrug, Haaksbergen, Denekamp en Nijverdal.

Bij een dermate ingewikkelde en kostbare aanpassing van meerdere zuiveringen, is het belangrijk dat het algemeen bestuur nauw wordt betrokken bij de voortgang. Daarom is het programma KRW Waterketen aangemerkt als complex project in het kader van het ‘Protocol complexe projecten’. Hierdoor kan het algemeen bestuur beter betrokken worden bij de voortgang van complexe activiteiten van het waterschap. Eén van de afspraken hierbij is dat er twee keer per jaar een Voortgangsrapportage wordt aangeboden aan het algemeen bestuur.

Het algemeen bestuur neemt op 27 november een besluit over de Voortgangsrapportage KRW.

3. Kredietaanvraag optimalisatie rwzi Ootmarsum

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. voor de aanpassing van de facultatieve beluchtingstank van het project optimalisatie aanpassing Ootmarsum​ een krediet beschikbaar te stellen van € 370.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Het afvalwater van huishoudens en bedrijven uit Ootmarsum, Tilligte en Lattrop, gemiddeld zo'n 3,3 miljoen liter per dag, wordt gezuiverd op de rioolwaterzuivering in Ootmarsum. Deze zuivering is tussen 2022 en 2024 volledig aangepast om op energiezuinige en beheervriendelijke wijze te voldoen aan de gewenste kwaliteitseisen voor gezuiverd rioolwater.  Een onderdeel van de zuivering werkt bij maximale aanvoer van rioolwater echter niet optimaal, waardoor het gezuiverde rioolwater niet continu de gewenste kwaliteit heeft. Het waterschap wil dit probleem aanpakken.

Bij de aanpassing van de zuivering is een extra zone toegevoegd. Als er bij regenwateraanvoer veel afvalwater binnenkomt, kan extra zuurstof via een facultatieve beluchtingstank worden toegevoegd. Na het in gebruik nemen van de nieuwe installatie blijkt dat deze extra zone niet optimaal werkt. In de installatie worden daarom twee technische maatregelen genomen die ervoor zorgen dat deze naar behoren gaat functioneren.

4. Uitvoering Deltaplan Agrarisch Waterbeheer in de provincie Overijssel gedurende de Nationaal Strategisch Plan - Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP-GLB) periode 2023-2027

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. in te stemmen met de regionale Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW (Deltaplan Agrarisch Waterbeheer))-regeling Overijssel;
  2. een krediet van € 247.500 (inclusief BTW) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het DAW in het Overijsselse werkgebied van waterschap Vechtstromen voor de Nationaal Strategisch Plan - Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (NSP-GLB) periode 2023-2027 via de regionale DAW-regeling Overijssel en de Zoetwatervoorziening Oost-Nederland (ZON) aanvraag van LTO (land en tuinbouw organisatie) Noord. De bijdrage is reeds opgenomen in de voorgestelde Programmabegroting 2025.

Kernboodschap

Het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) is het landbouwbeleid van de Europese Unie, dat gericht is op het waarborgen van een concurrerende en duurzame landbouwsector in Europa. In Nederland wordt de uitvoering van het GLB in de periode 2023-2027 vormgegeven via het Nationaal Strategisch Plan (NSP). Een belangrijk onderdeel van het NSP is het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW), dat zich richt op het stimuleren van bovenwettelijke maatregelen door agrariërs om de waterkwaliteit en waterkwantiteit te verbeteren.

De regionale DAW-regeling Overijssel is een belangrijke stap in de uitvoering van de afspraken uit de bestuursovereenkomst “Cofinanciering NSP-GLB 2023-2027”. Met deze regeling en de financiering die beschikbaar wordt gesteld voor de uitvoering van het DAW in de periode 2023-2027, stimuleren we de agrarische sector in Overijssel om maatregelen te nemen die bijdragen aan de bescherming en verbetering van het watersysteem. Dit draagt niet alleen bij aan een duurzamere landbouw, maar ook aan een toekomstbestendig en veerkrachtig watersysteem.

5. Toestemming en instemming toetreding Veenendaal, Woudenberg en Renswoude tot de gemeenschappelijke regeling GBLT (gemeenschappelijk belastingkantoor locosensus en tricijn)

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. kennis te nemen van het definitieve voorstel tot toetreding van de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Veenendaal, Woudenberg en Renswoude tot de gemeenschappelijke regeling GBLT;
  2. onder het voorbehoud van het verlenen van toestemming door het algemeen bestuur, in te stemmen met het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling GBLT, zodat de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Veenendaal, Woudenberg en Renswoude kunnen toetreden tot de gemeenschappelijke regeling GBLT per 1 januari 2025;
  3. op grond van artikel 61, lid 4, Wet gemeenschappelijke regelingen het algemeen bestuur toestemming te vragen voor het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling GBLT, zodat de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Veenendaal, Woudenberg en Renswoude per 1 januari 2025 kunnen toetreden;
  4. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘toestemming toetreding Veenendaal, Woudenberg en Renswoude tot de gemeenschappelijke regeling GBLT’;
  5. het voorstel ‘toestemming toetreding Veenendaal, Woudenberg en Renswoude tot de gemeenschappelijke regeling GBLT’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

GBLT is het gezamenlijk belastingkantoor dat de waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen heft en int voor vijf waterschappen, waaronder waterschap Vechtstromen en zeven gemeenten. GBLT is een zogenaamde gemeenschappelijke regeling.

De gemeenten Veenendaal, Woudenberg en Renswoude hebben het verzoek gedaan om per 1 januari 2025 toe te treden tot de gemeenschappelijke regeling GBLT.

Het toetreden van nieuwe deelnemers tot de gemeenschappelijke regeling GBLT betekent een wijziging van de gemeenschappelijke regeling. De algemene besturen van de waterschappen en gemeenteraden die al deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling, mogen daar hun mening over geven. Het algemeen bestuur van Vechtstromen was het eens met dit voorstel.

Voordat het dagelijks bestuur van Vechtstromen definitief kan besluiten over het toetreden van de gemeente Veenendaal, Woudenberg en Renswoude moet het algemeen bestuur van Vechtstromen hier nog toestemming voor geven. Het algemeen bestuur heeft deze toestemming gegeven.

Het algemeen bestuur neemt op 27 november een besluit over de toetreding tot GBLT.

6. Vaststelling vergunningenbeleid

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. het document “Vergunningenbeleid waterschap Vechtstromen” vast te stellen, gericht op het waarborgen van de kwaliteit van het taakveld vergunningverlening met als belangrijkste kaders:
    1. op welke wijze vergunningverlening een bijdrage levert aan wettelijke kaders en doelstellingen van het waterschap;
    2. inzicht in de professionele werkwijze van vergunningverlening volgens de landelijke kwaliteitseisen;
    3. op welke wijze binnen het taakveld vergunningverlening invulling wordt gegeven aan de uitgangspunten van het bestuursakkoord;
  2. het huidige document Kwalitatieve borging VTH-taken 2018 in te trekken.

Kernboodschap

Met het bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’ kiest het algemeen bestuur voor een benadering gericht op samenwerking. De krachten bundelen om de komende jaren stevige resultaten te boeken op de grote opgaven die voor ons liggen. Het vergunningenbeleid heeft tot doel een objectieve vergunningverlening met duidelijke kaders te realiseren en de kwaliteit van vergunningverlening te waarborgen op een manier die past bij de uitgangspunten van het bestuursakkoord.

Daarnaast is het onder de Omgevingswet verplicht om een vergunningenbeleid op te stellen.

De overheid zet hierbij sterk in op de verbetering van de kwaliteit van het VTH-stelsel. Organisaties die taken uitvoeren op het gebied van VTH moeten, op grond van wettelijke regels, voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen.

Deze kwaliteitseisen zijn vastgesteld in de Omgevingswet en in het Omgevingsbesluit. Met het nieuwe opgestelde vergunningenbeleid waterschap Vechtstromen zorgen we ervoor dat aan deze kwaliteitseisen wordt voldaan. Het vastgestelde vergunningenbeleid wordt ter kennisname aangeboden aan het algemeen bestuur.

Het huidige document Kwalitatieve borging VTH-taken 2018 komt hiermee te vervallen en wordt ingetrokken.

7. Bespreeknotitie ‘Vechtstromen en windenergie: keuzes en kaders’

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. op de PEILdag van 13 november met het AB in gesprek te gaan over keuzes en kaders inzake windenergie en Vechtstromen;
  2. het gesprek richting te geven aan de hand van de bespreeknotitie ‘Vechtstromen en windenergie: keuzes en kaders’ met daarin de volgende (voorlopige) richtingen vanuit het DB:
    1. het is wenselijk dat windenergie substantieel onderdeel uitmaakt van de totale hoeveelheid energie die Vechtstromen in 2030 opwekt;
    2. de bijdrage vanuit windenergie aan de energieneutraliteit van Vechtstromen, moet overwegend komen uit grote turbines;
    3. vanwege zowel de gunstige bijdrage voor onze bedrijfsvoering als de bijdrage die we kunnen bieden aan de regionale inbedding van toekomstige turbines, heeft participeren in initiatieven van derden of zelf ontwikkelen in nauwe samenwerking met energiecoöperaties, de voorkeur;
    4. de bepaling van de toelaatbaarheid van een windinitiatief dient in eerste instantie bij de algemene democratie en bevoegd gezag over de ruimtelijke ordening i.c. provincie en gemeente, te liggen;
    5. vanwege het belang van windenergie voor de energieneutraal-doelstelling van Vechtstromen en de te verwachten sturingsmogelijkheden en financieel gunstiger aspecten, verdient inzetten op (vroegtijdige) participatie de voorkeur;
    6. we willen minimaal 50% lokaal eigendom ondersteunen in projecten waar wij aan deelnemen. Als we in initiatieven kunnen deelnemen waarbij dit weinig aandacht krijgt, vragen wij hier aandacht en zetten wij ons in voor extra werving en eventueel leveren wij daarvoor een deel van ons eigen belang voor in.

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van Vechtstromen bespreekt op de PEILdag van 13 november met het algemeen bestuur van Vechtstromen de keuzes en kaders inzake Vechtstromen en windenergie. Dit wordt gedaan aan de hand van een bespreeknotitie, waarin het dagelijks bestuur aangeeft in welke richting het denkt.

8. Voorgenomen opdracht Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 15 oktober 2024 besloten:

  1. de voorgenomen opdracht voor het Doelmatigheidsonderzoek Inhuur onderzoeks- en adviesbureaus vast te stellen;
  2. in te stemmen met de AB-brief, het AB daarmee te informeren en deze ter bespreking te agenderen voor de AB-controlecommissie op 6 november 2024.

Kernboodschap

In de bestuursagenda, behorend bij het bestuursakkoord 2023-2027 ‘Noaberschap Verbindt’, heeft het algemeen bestuur van Vechtstromen aan het dagelijks bestuur gevraagd om een doelmatigheidsonderzoek uit te laten voeren naar de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus.

Het dagelijks bestuur heeft nu de voorgenomen opdracht voor dit onderzoek vastgesteld. In deze opdracht zijn het onderwerp, de scope, de onderzoeksvraag en -deelvragen en de aanpak, planning en organisatie van het onderzoek opgenomen.

Doel van het onderzoek is de bestaande praktijk rondom de inhuur van onderzoeks- en adviesbureaus binnen Vechtstromen te analyseren, de doelmatigheid daarvan in relatie tot de ambities van Vechtstromen te onderzoeken en de leer- en verbeterpunten in beeld te brengen.

Het onderzoek start met een quick-scan in oktober 2024, waarmee de organisatie en planning van het onderzoek verder wordt uitgewerkt in een definitieve opdracht. Vervolgens wordt het onderzoek verder uitgevoerd. De onderzoeksresultaten worden in 2025 opgeleverd.