17 september 2024

Gepubliceerd op 23 september 2024

  1. Subsidietoekenning en samenwerkingscontract waterschappen Groeiplan Watertechnologie; Nationaal Groeifonds
  2. Maatschappelijke prioritering transportcapaciteit elektriciteit
  3. Uitbreiding vrijstelling Waterschapsverordening voor het aanleggen en wijzigen van waterstaatswerken van beperkte omvang
  4. Interreg-project DIWA krediet aanvraag
  5. Tweede wijziging verordening op de fractieondersteuners 2023
  6. Resultaten Doeltreffendheidsonderzoek Beleidslijn Bronaanpak (aanpak die gericht is op het voorkomen van emissies)
  7. Kredietaanvraag Nieuwe Drostendiep
  8. Kredietaanvraag ontwerpfase Hoogelaarsleiding
  9. Startnotitie generatietoets
  10. Startnotitie duurzaamheid
  11. Middellange termijn financiering Hoogwaterbeschermingsprogramma (landelijk programma om de keringen langs de zee en de grote rivieren op orde te brengen en te houden.) (HWBP (hoogwaterbeschermingsprogramma))
  12. Innovatieagenda 2024 – 2027

1. Subsidietoekenning en samenwerkingscontract waterschappen Groeiplan Watertechnologie; Nationaal Groeifonds

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. kennis te nemen van de ontvangen subsidiebeschikking en het officiële startevent van het Groeiplan Watertechnologie;
  2. Karst Spijkervet te mandateren om namens het dagelijks bestuur de samenwerkingsovereenkomst tussen de waterschappen in waterkrachtverband te ondertekenen.

Kernboodschap

De waterschappen in Oost-Nederland hebben samen met partners een subsidieaanvraag ingediend bij de Nationale Groeifonds Commissie, onder de titel Groeiplan Watertechnologie. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 30 juli 2024 de subsidiebeschikking verstrekt aan de vijf waterschappen (in waterkrachtverband) voor de 1e fase van het Groeiplan Watertechnologie (2024-2028). Nu de subsidiebeschikking is verleend, is de volgende stap het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen de waterschappen. Karst Spijkervet wordt, als verantwoordelijk portefeuillehouder, gemandateerd om namens penvoerder Vechtstromen deze overeenkomst te tekenen. Het officiële startevent van het Groeiplan Watertechnologie zal plaatsvinden op 17 oktober 2024 in het waterschapshuis te Almelo.

2. Maatschappelijke prioritering transportcapaciteit elektriciteit

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. de “bestuursverklaring maatschappelijke prioritering transportcapaciteit elektriciteit” te ondertekenen zodat per 1 oktober prioriteit voor de uitbreiding van de elektriciteitsaansluitingen van acht RWZI (rioolwaterzuivering)’s kan worden aangevraagd.

Kernboodschap

Het elektriciteitsnet heeft op dit moment onvoldoende capaciteit om te voldoen aan alle aanvragen. Op dit moment worden alle aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld. Nieuwe wetgeving maakt het mogelijk dat door maatschappelijk belangrijke organisatie voorrang wordt aangevraagd. Voor acht van onze rioolwaterzuiveringen vragen wij prioriteit aan om de doelen van de Europese Kaderrichtlijnwater (KRW) te halen.

3. Uitbreiding vrijstelling Waterschapsverordening voor het aanleggen en wijzigen van waterstaatswerken van beperkte omvang

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘uitbreiding vrijstelling Waterschapsverordening voor het aanleggen en wijzigen van waterstaatswerken van beperkte omvang’;
  2. het voorstel ‘uitbreiding vrijstelling Waterschapsverordening voor het aanleggen en wijzigen van waterstaatswerken van beperkte omvang’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Tegelijkertijd is de Waterschapsverordening van het waterschap in werking getreden. De Waterschapsverordening bevat de regels over activiteiten in het watersysteem.

In de Waterschapsverordening is een vrijstelling opgenomen voor het waterschap. De algemene regels, meldplichten of vergunningplichten gelden niet voor het waterschap als het werkt aan het onderhoud en herstel van waterstaatswerken. Het dagelijks bestuur wil deze vrijstelling uitbreiden naar de lozingsactiviteiten en onttrekkingsactiviteiten die het waterschap verricht bij het onderhoud aan en herstel van waterstaatswerken.

Daarnaast wil het dagelijks bestuur ook een vrijstelling regelen voor het aanleggen, wijzigen en in stand houden van waterstaatswerken door het waterschap van beperkte omvang.

Door deze werkzaamheden vrij te stellen, kunnen werkzaamheden sneller worden uitgevoerd. Dit helpt het waterschap bij het behalen van de doelstellingen tot verbetering van het watersysteem. Er moet veel werk uitgevoerd worden in zeer beperkte tijd. Daarnaast beperkt het de administratieve lasten van het waterschap.

Het algemeen bestuur neemt op 23 oktober een besluit over het voorstel uitbreiding vrijstelling Waterschapsverordening.

4. Interreg-project DIWA  krediet aanvraag

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. kennis te nemen van de goedkeuring van het strategisch samenwerkingsproject DIWA op 19 juni 2024 door de stuurgroep van het Europese programma Interreg Duitsland-Nederland en het verstrekken van de subsidiebeschikking door de Bezirksregierung in Münster naar aanleiding van dit samenwerkingsproject DIWA;
  2. de samenwerkingsovereenkomst voor het strategisch samenwerkingsproject DIWA te ondertekenen;
  3. voor het leadpartnerschap door waterschap Vechtstromen en voor de grensoverstijgende uitbreiding van grondwater- en neerslagmeetpunten een krediet beschikbaar te stellen van € 270.000 (inclusief BTW) welke past binnen de vastgesteld eerste begrotingswijziging 2024.

Kernboodschap

Vechtstromen onderkent het belang en de relevantie van grensoverstijgend samenwerken. Het nieuwe, strategische samenwerkingsproject DIWA (Droogtestrategieën In het Water­beheer) kan de komende jaren (2024-2027) een belangrijke, nieuwe pijler zijn voor de samenwerking met onze Duitse buren.

Het centrale thema in het project DIWA betreft het ontwikkelen van een grensoverstijgende droogteaanpak in het kader van klimaatadaptatie in de Duits-Nederlandse grensstreek. Het project met een totale omvang van € 6.531.101 is goedgekeurd door het programma Interreg Duitsland-Nederland. Op 2 oktober 2024 zal de officiële start van het project plaatsvinden op landgoed Singraven in Denekamp.

5. Tweede wijziging verordening op de fractieondersteuners 2023

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hiernavolgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Tweede wijziging verordening op de fractieondersteuners 2023’;
  2. het voorstel ‘Tweede wijziging verordening op de fractieondersteuners 2023’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

In het kader van de eigen werkwijze van het algemeen bestuur, hebben de fractievoorzitters enkele wensen tot aanpassing geformuleerd. Met dit voorstel wordt de presentievergoeding voor fractieondersteuners uitgebreid naar een vergoeding per aanwezig dagdeel (in plaats van per dag).

Het algemeen bestuur neemt op 23 oktober een besluit over de wijziging van de verordening op de fractieondersteuners. Deze wijziging is per 1 juli 2024 praktisch al geëffectueerd. Met dit besluit wordt het ook formeel geregeld.

6. Resultaten Doeltreffendheidsonderzoek Beleidslijn Bronaanpak (aanpak die gericht is op het voorkomen van emissies)

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. het rapport Doeltreffendheidsonderzoek Beleidslijn Bronaanpak vast te stellen;
  2. kennis te nemen van de reactie van de directie op de conclusies en aanbevelingen uit het onderzoek;
  3. in te stemmen met de voorgestelde opvolging van het onderzoek;
  4. in te stemmen met de AB-brief over dit DB-besluit, daarmee het AB te informeren over de onderzoeksresultaten en de opvolging van het onderzoek en de AB-brief te agenderen voor de AB-controlecommissie op 2 oktober 2024.

Kernboodschap

Goede waterkwaliteit begint bij bronaanpak: ‘Wat er niet in komt hoeft er ook niet uit’. Op basis van dit uitgangspunt is in april 2021 de Beleidslijn Bronaanpak Waterkwaliteit vastgesteld. Binnen de kaders van deze beleidslijn, zijn door Vechtstromen maatregelen uitgevoerd voor de aanpak van bronnen van probleemstoffen. De maatregelen zijn erop gericht de uitstoot van een aantal stoffen bij de bron te verminderen en daarmee bij te dragen aan de (KRW)doelstellingen voor de verbetering van de kwaliteit van het oppervlaktewater.

Afgesproken was de beleidslijn na drie jaar te evalueren. In opdracht van het dagelijks bestuur is deze evaluatie in de afgelopen maanden uitgevoerd, in de vorm van een doeltreffendheids-onderzoek. Het DB heeft nu het onderzoeksrapport vastgesteld.

Samenvattend is de conclusie uit het onderzoek dat diverse maatregelen voor bronaanpak zijn en worden uitgevoerd, maar dat de beleidslijn zelf nog maar beperkt is geïmplementeerd en dat de effecten daarvan nauwelijks zijn gemeten. Tegelijkertijd heeft het onderzoek veel inzichten opgeleverd in de leer- en verbeterpunten om te komen tot een meer integrale, gezamenlijke en effectgerichte bronaanpak. De gewenste verbeteringen worden in de komende maanden in gang gezet.

7. Kredietaanvraag Nieuwe Drostendiep

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. voor de uitvoeringsfase van het project Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 100.000 (inclusief BTW) voor het verleggen van een persleiding;
  2. voor de uitvoeringsfase van het project Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 100.000 (inclusief BTW) voor het realiseren van een vislift;
  3. voor de uitvoeringsfase van het project Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 100.000 (inclusief BTW) voor het realiseren van een stapsteen KRW van 600 m;
  4. Voor de grondverwerving van overige KRW stapstenen in het zuidelijke deel van het Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 250.000 (inclusief BTW);
  5. Voor de verdere planvoorbereiding van het project Nieuwe Drostendiep een krediet beschikbaar te stellen van € 300.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

De partners, Initiatiefgroep Stroomgebied Drostendiep, provincie Drenthe, Natuurmonumenten, Stichting het Drentse Landschap, Agrarische Natuur Drenthe, gemeente Coevorden en waterschap Vechtstromen werken samen aan de gebiedsaanpak voor het Nieuwe Drostendiep. Doordat het klimaat verandert, kan in korte periode veel neerslag vallen of juist droogte ontstaan. De herinrichting van het Nieuwe Drostendiep zorgt voor een klimaatbestendig watersysteem, natuurontwikkeling en goed waterbeheer voor de landbouw en de natuur met ook kansen voor recreatie in het gebied. De eerste fase van de realisatie is gestart.

Voor het zuidelijke deel van het Nieuwe Drostendiep staan stapstenen / natuurvriendelijke oevers gepland als maatregel van de Kaderrichtlijn Water en het vispasseerbaar maken van de stuwen in het kader van het vismigratienetwerk.

8. Kredietaanvraag ontwerpfase Hoogelaarsleiding

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. voor de afronding van de definitiefase en de ontwerpfase van het project Hoogelaarsleiding een krediet beschikbaar te stellen van € 300.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Door het opheffen van een visbarrière en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, draagt het project Hoogelaarsleiding bij aan de bestuurlijke doelen ‘waterkwaliteit’ en ‘klimaatadaptatie’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit worden de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld om de definitiefase af te ronden en de ontwerpfase op te starten en af te ronden.

9. Startnotitie generatietoets

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur (AB) ‘Startnotitie generatietoets’ op hoofdlijnen inhoudende dat:
    1. gekozen wordt voor een aanpak in vijf stappen waarbij de brede toepassing van het instrument generatietoets, zoals beschreven in de bestuursagenda behorende bij het bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’, het vertrekpunt is;
    2. het nieuw op te stellen IBA (meestal kleine installatie voor de individuele behandeling van afvalwater)-beleid (individuele behandeling van afvalwater) of een investeringsafweging in het kader van assetmanagement (onderhoudsfilosofie waarin alle bedrijfsmiddelen worden betrokken zodat een afgewogen keuze wordt gemaakt voor een balans tussen bedrijfszekerheid en kosten) als proefonderwerp gebruikt wordt voor het toepassen van het instrument generatietoets;
    3. voordat het beleidsdocument generatietoets besluitvormend in procedure wordt gebracht richting het AB, er een opiniërende bespreking met het AB plaatsvindt over de uitkomsten van de verkenningsfase;
    4. er een integraal advies wordt opgeleverd aan het AB waarin naast een inhoudelijk voorstel over de wijze waarop het instrument generatietoets binnen Vechtstromen kan worden gehanteerd ook de impact daarvan op de organisatie inzichtelijk wordt gemaakt;
  2. het voorstel ‘Startnotitie generatietoets’ ter besluitvorming door te geleiden naar het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Waterschap Vechtstromen wil voorkomen dat extra kosten worden afgewenteld op toekomstige generaties. Daarom wordt de toepassing van de generatietoets uitgewerkt. Dit is een instrument bij besluitvorming en draagt bij aan het hanteren van een brede kijk op beleids-, investerings-, of besparingskeuzes. In het bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’ heeft het algemeen bestuur van waterschap Vechtstromen vastgelegd dat het de generatietoets wil toepassen.

De generatietoets kreeg landelijke bekendheid doordat het benoemd werd in het regeerakkoord van het kabinet Rutte-IV. Het betreft echter (nog) geen standaard-toepassing of blauwdruk. De generatietoets maakt inzichtelijk wat de effecten zijn van voorgenomen beleid voor toekomstige generaties. Dit kunnen financiële effecten zijn, effecten op de waterkwaliteit, werkgelegenheid, etc.

Er wordt een handreiking opgesteld. In deze handreiking staat beschreven hoe de generatietoets wordt uitgevoerd, wie de generatietoets uitvoert en hoe de uitkomst van de toets wordt meegenomen bij toekomstige keuzes. De methode wordt in eerste instantie getest op een proefonderwerp, voordat wordt vastgesteld hoe en in welke mate de generatietoets wordt gebruikt bij waterschap Vechtstromen.

Het algemeen bestuur neemt op 23 oktober een besluit over de startnotitie Generatietoets.

10. Startnotitie duurzaamheid

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Startnotitie duurzaamheid’, de daarin beschreven aanpak, planning en uitgangspunten. Dat betekent dat op hoofdlijnen wordt voorgesteld:
    1. het bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’ als vertrekpunt te beschouwen voor het uitwerken van de duurzaamheidsdoelen;
    2. één routekaart uit te werken voor de met elkaar verbonden opgaven energieneutraal, klimaatneutraal en circulair;
    3. het dagelijks bestuur de routekaart duurzaamheid te laten uitwerken;
    4. consequenties en voorwaarden van – in de startnotitie genoemde –uitgangspunten inzichtelijk te maken en te verwerken in de routekaart;
    5. besluitvorming over de uitgewerkte routekaart te laten plaatsvinden tijdens de AB-vergadering van juli 2025;
  2. het voorstel ‘Startnotitie duurzaamheid’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Het bestuursakkoord van Vechtstromen - ‘Noaberschap verbindt’ - heeft als ondertitel: Samen op koers naar een duurzame toekomst. Het algemeen bestuur zet met de vaststelling van de startnotitie duurzaamheid een stap richting een duurzamere wereld. In de startnotitie staan uitgangspunten beschreven en de planning voor het opstellen van de routekaart duurzaamheid. In de uit te werken routekaart staat de manier waarop en de snelheid waarmee Vechtstromen werkt aan zijn duurzaamheidsdoelen.

Een belangrijk uitgangspunt is dat het bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’ het vertrekpunt is voor het uitwerken van de duurzaamheidsdoelen. In het bestuursakkoord staat beschreven dat Vechtstromen koerst om in 2030 net zoveel energie duurzaam op te wekken als dat het verbruikt (energieneutraal). En ook dat het waterschap in 2035, door broeikasgasemissies te verminderen, geen negatief effect heeft op het klimaat.

Het algemeen bestuur neemt op 23 oktober een besluit over de startnotitie Duurzaamheid.

11. Middellange termijn financiering Hoogwaterbeschermingsprogramma (landelijk programma om de keringen langs de zee en de grote rivieren op orde te brengen en te houden.) (HWBP (hoogwaterbeschermingsprogramma))

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. In te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur 'Middellange termijn financiering HWBP’;
  2. Het voorstel 'Middellange termijn financiering HWBP' door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur;
  3. Een brief te sturen aan de Commissie Waterkeringen (CWK), waarin onze randvoorwaarden voor extra financiële middelen zijn opgenomen, voorafgaand aan de ‘CWK 2-daagse’ van 3 en 4 oktober 2024 (zie bijlage 2, DB-voorstel).

Kernboodschap

Nederland is kwetsbaar voor overstromingen. Zonder dijken en duinen zou 60% van ons land regelmatig onder water staan. Om dit te voorkomen, worden 2.000 kilometer dijken en 400 sluizen en gemalen versterkt, zodat de waterveiligheid gewaarborgd blijft. De waterschappen in Nederland beschouwen waterveiligheid als een collectief belang om mensenlevens en economische waarde te beschermen. Hoewel Vechtstromen geen dijken, sluizen en gemalen heeft die tot de dijkversterkingsopgave behoren, draagt het uit solidariteit voor de waterveiligheid van Nederland wel financieel bij aan de projecten die er wel onder vallen. Het waarborgen van de waterveiligheid is namelijk van nationaal belang.

De huidige inzichten en bijdragen van de waterschappen en het Rijk laten zien dat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn om alle geplande dijkversterkingen in de periode 2030-2036 te realiseren. Om deze reden is aangekondigd dat extra financiële middelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat in 2050 alle primaire keringen voldoen aan de normen voor waterveiligheid. Het beschikbaar stellen van extra financiële middelen betekent voor Vechtstromen naar schatting een bedrag van €5,6 miljoen per jaar (boven op de huidige bijdrage) voor de periode 2030-2036. Het algemeen bestuur heeft aangegeven dat het gezien de huidige prestaties van het programma, terughoudend staat tegenover een eventuele verhoging van onze financiële bijdrage.

12. Innovatieagenda 2024 – 2027

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 17 september 2024 besloten:

  1. in te stemmen met het hierna volgende voorstel voor het algemeen bestuur ‘Nieuwe innovatie agenda’;
  2. het voorstel ‘Nieuwe innovatie agenda’ door te geleiden ter besluitvorming door het algemeen bestuur.

Kernboodschap

Innovatie is voor Vechtstromen van fundamenteel belang om nuttige vernieuwingen te vinden die ons helpen met ons werk aan complexe opgaven, zoals de waterkwaliteit en toenemende droogte en wateroverlast als gevolg van klimaatverandering. We werken daarom nauw samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Dat hebben we de afgelopen jaren gedaan, en dat blijven we doen. Want het wordt alleen maar nóg belangrijker te innoveren en te investeren in nieuwe (inclusief slimme, digitale) technieken, maatregelen en oplossingen om de wateropgaven op een meer effectieve en efficiënte wijze te realiseren. Zodat we met dezelfde middelen nóg meer kunnen bereiken. Met andere woorden: (blijven) innoveren is (blijven) investeren in een meer krachtige organisatie.

Met de nieuwe innovatieagenda van waterschap Vechtstromen bouwen we voort op de resultaten en geleerde lessen van de afgelopen periode. Ook spelen we met deze innovatieagenda in op nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen, zoals geschetst in onze Watervisie en ons bestuursakkoord. Maar ook investeren we met deze nieuwe innovatieagenda in een krachtige organisatie met een innovatief werkklimaat waarin medewerkers zich gestimuleerd en uitgedaagd voelen om nieuwe ideeën, werkwijzen en oplossingen te bedenken en toe te passen. Bovendien blijven we middels deze innovatieagenda op de hoogte van ontwikkelingen, door de contacten met de kennisinstellingen en bedrijven waarmee we samenwerken. Tot slot investeren we met deze innovatieagenda ook in de innovatiekracht en daarmee economie en werkgelegenheid in het werkgebied van Vechtstromen.

Het algemeen bestuur neemt op 23 oktober een besluit over de Innovatieagenda 2024-2027.