3 december 2024
- Waterverdeling waterlichamen Azelerbeek en Hagmolenbeek
- Kredietaanvraag Uitvoering Glanerbeek
- Kredietaanvraag Berflobeek Rudolfstraat - Berfloweg & Beken Hengelo algemeen
- Kredietaanvraag Bovenlopen Loolee
- Kredietaanvraag Haarvaten op Peil
- Beheerbegroting 2025-2029
- Uitvoeringsplan VTH 2025
- 2de wijziging Waterschapsverordening: droogtestuwen en wijzigings- en intrekkingsgronden
1. Waterverdeling waterlichamen Azelerbeek en Hagmolenbeek
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- een gedeelte van een eerder genomen DB besluit van 14 juni 2011 te herzien. Het dagelijks bestuur heeft toen besluiten genomen over de waterverdeling op een tweetal waterverdeel-punten in het waterlichaam Azelerbeek, namelijk het verdeelpunt Hegebeek/Usselerstroom en het verdeelpunt Hagmolenbeek/Rutbeek;
- voor stuw Broekheurnerbeek, op het waterverdeelpunt Hegebeek/Usselerstroom, het streefpeil van 34,30 m NAP te handhaven, zodat piekafvoeren naar de Usselerstroom worden geleid en daarmee het besluit uit 2011 te herzien, waarin is voorgesteld dat de Usselerstroom alleen bij hoge uitzondering wordt ingezet voor waterafvoer;
- op het verdeelpunt Hagmolenbeek/Rutbeek de basisafvoer naar de Hagmolenbeek te leiden en daarmee het besluit uit 2011 te herzien, waarin is voorgesteld om bij lage afvoeren al het water naar de Rutbeek te leiden.
Kernboodschap
De Azelerbeek en Hagmolenbeek zijn in de afgelopen jaren grotendeels heringericht om de waterkwaliteit te verbeteren. Dit vraagt de Europese Kaderrichtlijn Water van ons. De komende jaren gaat het waterschap ook de resterende trajecten herinrichten. Dit zijn de benedenloop van de Hagmolenbeek en de bovenloop van de Azelerbeek, namelijk de Hegebeek.
Voor deze trajecten zijn twee waterverdeelpunten relevant, namelijk het verdeelpunt Hegebeek / Usselerstroom en het verdeelpunt Hagmolenbeek / Rutbeek. Over de verdeling op deze twee punten heeft het dagelijks bestuur in 2011 een besluit genomen. Het dagelijks bestuur gaat deze besluiten herzien, omdat de inzichten omtrent de waterverdeling zijn gewijzigd.
Dit betekent dat bij piekafvoeren de Usselerstroom water gaat afvoeren en dat bij het waterverdeelpunt Hagmolenbeek / Rutbeek geen extra water naar de Rutbeek gaat, maar via de Hagmolenbeek wordt afgevoerd.
2. Kredietaanvraag Uitvoering Glanerbeek
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- een krediet van € 217.000 (inclusief btw) beschikbaar te stellen voor de afronding van de herinrichting van Glanerbeek deeltraject Klooster-N35.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur heeft een krediet beschikbaar gesteld voor de afronding van de herinrichting van de Glanerbeek. Het nieuw te realiseren beekdeel wordt een meanderende beek met beekbegeleidende bomen en struiken. Hierdoor wordt de waterkwaliteit verbeterd, met als gevolg een betere leefomgeving voor planten en dieren. Daarnaast ontstaat er ruimte voor waterberging (vasthouden van water in bergingsgebieden) langs de beek. Dit draagt bij aan de klimaatbestendigheid van het systeem. Bij langdurige droogte wordt verdroging tegengegaan van landbouw en natuur en bij natte perioden kan het overtollige water tijdelijk opgevangen worden. Verder wordt invulling gegeven aan het optimaliseren van beheer en onderhoud.
3. Kredietaanvraag Berflobeek Rudolfstraat - Berfloweg & Beken Hengelo algemeen
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- voor het project ‘beken Hengelo algemeen’ een krediet beschikbaar te stellen van €40.000 (inclusief BTW);
- voor de ontwerp- en voorbereidingsfase van het traject Adriaansweg tot Antoniusstraat (3a) een krediet beschikbaar te stellen van €120.000 (inclusief BTW);
- voor de ontwerp- en voorbereidingsfase van het traject Antoniusstraat tot Rudolfstraat (4) een krediet beschikbaar te stellen van €80.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
De gemeente Hengelo ervaart steeds vaker de gevolgen van klimaatverandering, zoals wateroverlast door hevige buien en hittestress (problemen die ontstaan in stedelijk gebied als gevolg van warmte, kan in steden oplopen tot 8 graden meer dan buiten de stad) door droogte. Om deze uitdagingen aan te pakken, werken de gemeente Hengelo en waterschap Vechtstromen intensief samen. Dit gebeurt onder de samenwerkingsovereenkomst ‘Klimaat Actieve Stad Hengelo’, gericht op een klimaatadaptieve, waterrobuuste en duurzame inrichting van de stad en zijn beken.
Een belangrijk project binnen deze overeenkomst is de herinrichting van de Berflobeek tussen de Rudolfstraat en de Berfloweg. De beek wordt opnieuw ingericht, zodat het water kan stromen in een groene en klimaatrobuuste leefomgeving. Waar mogelijk wordt het profiel vergroot en wordt meer ruimte gegeven voor water. Bij het ontwerp wordt rekening gehouden met het toekomstige beheer en onderhoud van de Berflobeek. Samen met gemeente, bewoners en betrokkenen zorgen we zo voor een toekomstbestendig Hengelo.
4. Kredietaanvraag Bovenlopen Loolee
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- voor het project ‘Loolee Bovenlopen’ een krediet beschikbaar te stellen van € 3.200.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor de ontwerp- en uitvoeringsfase van het project Loolee Bovenlopen. Het gaat hierbij om drie verschillende waterlopen in Midden-Twente, namelijk de Fleringenmolenbeek, Middensloot en Spikkersbeek.
Door het opheffen van 13 visbarrières en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers, draagt het project bij aan het bestuurlijke doel ‘waterkwaliteit’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW). Met dit besluit wordt een deel van de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld, zoals gepland in de programmabegroting 2025 – 2029.
5. Kredietaanvraag Haarvaten op Peil
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- voor de verdere uitwerking van het programma ‘Haarvaten op Peil’ een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van € 5.000.000 (inclusief BTW).
Kernboodschap
Onder de titel ‘Haarvaten op Peil’ (HOP-programma) gaat waterschap Vechtstromen samen met partners investeren in zoetwatermaatregelen. Provincie Overijssel, waterschap Drents Overijsselse Delta, beheerders van natuurgebieden, landgoederen en (agrarische) grondeigenaren trekken binnen het HOP-programma samen met ons op. De watermaatregelen uit het HOP-programma zijn erop gericht om de waterafvoer te vertragen in de kleine watergangen, de zogenaamde ‘haarvaten’ van het watersysteem, met name op de hoge zandgronden.
In dat hogere deel van ons beheergebied ligt ook een groot deel van onze waardevolle kleine wateren. Dit zijn kleine beekjes die ecologisch waardevol zijn, omdat ze bijzondere planten en waterdieren herbergen. Het vertragen van de waterafvoer in deze waardevolle kleine wateren zorgt ervoor dat daar langer water beschikbaar is. Dat is belangrijk voor het behouden van deze soorten. Daarnaast is dit gunstig voor de nalevering van onze beeksystemen en stromingscondities voor de KRW-beken.
Het HOP-programma sluit aan bij het bestuursakkoord ‘Noaberschap verbindt’, waarin samenwerking met inwoners, boeren, terreinbeheerders en ondernemers centraal staat.
Samen, vanuit wederzijds vertrouwen en met ruimte voor initiatieven uit de omgeving, realiseren we duurzame oplossingen voor schoon, veilig en voldoende water. Door verbinding te zoeken met onze omgeving en gebruik te maken van lokale kennis en inbreng, versterken we zowel het watersysteem als de leefbaarheid van ons gebied.
6. Beheerbegroting 2025-2029
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- de beheerbegroting 2025-2029 vast te stellen, inclusief de volgende onderdelen voor de jaarschijf 2025:
- een verzamelkrediet beschikbaar te stellen voor een totaalbedrag van € 30.508.300 ten behoeve van eenmalige, routinematige en vervangingsinvesteringen;
- een startkrediet beschikbaar te stellen voor een totaalbedrag van € 1.540.000 ten behoeve van nieuwe projecten die van start gaan.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur heeft besloten om de beheerbegroting bij de programmabegroting 2025-2029 van waterschap Vechtstromen vast te stellen en een verzamelkrediet van € 30.508.300 en een startkrediet van € 1.540.000 beschikbaar te stellen.
Een verzamelkrediet heeft betrekking op initiatieven met een eenjarig, routinematig of vervangend karakter.
Een startkrediet heeft betrekking op middelen die nodig zijn om de voorbereiding ter hand te nemen. Dit startkrediet heeft betrekking op verschillende nieuwe projecten die van start gaan.
De programmabegroting wordt jaarlijks vastgesteld door het algemeen bestuur van het waterschap. Daarnaast wordt jaarlijks beheerinformatie bij de programmabegroting (met wettelijk verplichte bijlagen en nadere detailinformatie) vastgesteld door het dagelijks bestuur.
Dit onderscheid is gemaakt vanuit de filosofie dat het algemeen bestuur bestuurt op hoofdlijnen en omdat op basis van wet- en regelgeving dit onderscheid wordt gemaakt in de informatievoorziening. Hetzelfde onderscheid wordt ook gemaakt bij de jaarrekening.
7. Uitvoeringsplan VTH 2025
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- het uitvoeringsplan VTH 2025 vast te stellen waarbij de focus wordt gelegd op:
- het verstevigen van een toekomstbestendig VTH-fundament,
- verbetering van de waterkwaliteit,
- afronding implementatie Wet PolitieGegevens (WPG),
- voorbereiding wijziging belastingstelsel,
- implementatie nieuw zaaksysteem,
en meer ruimte is gecreëerd voor controles in het kader van het besluit bodemkwaliteit (BBK, beter bekend onder de noemer verondiepingen);
- in te stemmen met het uitvoeren van 50% minder controles in de categorieën IBA (meestal kleine installatie voor de individuele behandeling van afvalwater)’s (individuele behandeling afvalwater) en veehouderij en 33% minder controles in de categorie industrie en daarmee af te wijken van de normaliter gehanteerde bezoekfrequentie. Hiermee kunnen de meest risicovolle (milieubezwaarlijke) categorieën wel volledig ingepland worden.
Kernboodschap
Jaarlijks wordt voor de werkzaamheden van team vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) een uitvoeringsplan vastgesteld. Daarmee wordt door het team inzicht gegeven in de werkzaamheden voor het komende jaar. In 2025 wordt verder gewerkt aan het verstevigen van een toekomstbestendig VTH-fundament. De focus in het uitvoeringsplan ligt op verbetering van de waterkwaliteit en de voorbereiding van het gewijzigde belastingstelsel.
In het najaar van 2024 heeft het bestuur geld vrijgemaakt om meer mensen aan te nemen bij team VTH. Deze vacatures zijn echter nog niet ingevuld. Totdat de formatie op sterkte, is zal de nadruk van het toezicht liggen bij de meest risicovolle (milieubezwaarlijke) categorieën.
In onze manier van werken blijft het preventief, effect- en risicogericht toezicht een belangrijke basis voor de reguliere controles door toezicht & handhaving. We zoeken hierbij nadrukkelijk het contact met de inwoners, bedrijven en partners in ons gebied.
8. 2de wijziging Waterschapsverordening: droogtestuwen en wijzigings- en intrekkingsgronden
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 3 december 2024 besloten:
- de Waterschapsverordening in ontwerp als volgt te wijzigen:
- een nieuw lid toe te voegen aan artikel 1.18 (Vrijstelling activiteiten waterschap), waarmee het aanleggen van stuwen tijdens droogte in de periode van 1 maart tot 1 november in het beperkingengebied droogtestuwen wordt vrijgesteld voor alle wateractiviteiten;
- een nieuwe afdeling 1.7a (Wijzigen en intrekken) in te voegen, waarmee de wijzigings- en intrekkingsgronden voor omgevingsvergunningen en maatwerkvoorschriften worden geregeld in de Waterschapsverordening;
- het ontwerp van de 2de wijziging van de Waterschapsverordening waterschap Vechtstromen ter inzage te leggen;
- het algemeen bestuur met de bijgevoegde AB-brief te informeren over de voortgang van de actualisatie van de Waterschapsverordening.
Kernboodschap
De Waterschapsverordening bevat de regels over activiteiten in het watersysteem. In de Waterschapsverordening zijn vrijstellingen opgenomen voor het waterschap. De algemene regels, meldplichten of vergunningplichten gelden niet voor het waterschap als het werkt aan het onderhoud en herstel van waterstaatswerken of als het waterstaatswerken van beperkte omvang aanlegt of wijzigt.
Het dagelijks bestuur wil deze vrijstellingen uitbreiden met de aanleg van tijdelijke stuwen in tijden van droogte. Hierbij is een kaart gemaakt van de watergangen waar deze stuwen mogen worden aangelegd.
Verder wordt de Waterschapsverordening aangevuld met regels over het wijzigen en intrekken van vergunningen die door het waterschap worden verleend en maatwerkvoorschriften die het waterschap stelt.