18 maart 2025
- Beantwoording brief tegen munitiedepot
- Voorziening ‘Pensioen/wachtgelden bestuurders’: gewijzigde schattingsmethodiek
- Kredietaanvraag Dinkel Harseveld-Duitsland
- Kredietaanvraag N2000 Dinkel Kralen Noord: voorbereiding-, uitvoering- en nazorgfase
- Kredietaanvraag uitvoering Optimalisatie Landbouwgebied Nieuw-Schoonebeek
- Verantwoordingsrapportage BRO BGT 2024
- Besluit op bezwaar
- Aanwijzing Bevoegd Functionaris
1. Beantwoording brief tegen munitiedepot
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- de brief van de “Noabergroep tegen munitiedepot”, gericht aan het dagelijks en algemeen bestuur van waterschap Vechtstromen, te beantwoorden zoals voorgesteld in de bijgevoegde conceptbrief;
- in de beantwoording aan te geven dat het waterschap Vechtstromen nu geen standpunt inneemt, daar het geen rol of bevoegdheid heeft in de besluitvorming omtrent de locatiekeuze van een munitieopslag;
- aan te geven dat het waterschap desgevraagd wel beschikbaar blijft voor advies en informatieverstrekking aan het bevoegd gezag over waterhuishoudkundige en geohydrologische aspecten binnen het beheergebied.
Kernboodschap
Het waterschap Vechtstromen heeft een verzoek ontvangen van de “Noabergroep tegen munitiedepot” om een standpunt in te nemen over de mogelijke vestiging van een munitiedepot in de regio Weerselo, Agelo en Rossum. Na zorgvuldige afweging, wordt vastgesteld dat het waterschap nu geen standpunt inneemt, daar het geen rol of bevoegdheid heeft in deze besluitvorming. Het ministerie van Defensie en andere bevoegde overheden zijn verantwoordelijk voor de besluitvorming en bijbehorende onderzoeken. Tevens wordt de “Noabergroep tegen munitiedepot” middels een (concept)brief geïnformeerd over ons antwoord. Het waterschap blijft desgevraagd beschikbaar voor advies en informatie aan het bevoegd gezag over relevante waterhuishoudkundige aspecten binnen het beheergebied.
2. Voorziening ‘Pensioen/wachtgelden bestuurders’: gewijzigde schattingsmethodiek
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- vanaf de jaarrekening 2024 voor de voorziening ‘Pensioen/wachtgelden bestuurders’ qua schattingsmethodiek uit te gaan van de methode van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (nominaal) waarbij rekening wordt gehouden met een rekenrente van 0%;
- de hieruit voortvloeiende € 1.160.000 hogere toevoeging aan de voorziening ‘Pensioen/ wachtgelden bestuurders’ komt daardoor ten laste van het rekeningresultaat 2024 programma Besturen en Organiseren.
Kernboodschap
Per 1 januari 2028 worden de pensioenen van bestuurders ondergebracht in het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) in plaats van in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Door andere rekenregels van het ABP ten opzichte van Appa, is de verwachting dat de huidige voorziening voor deze pensioenen voor deze overgang onvoldoende is.
Het dagelijks bestuur hanteert daarom vanaf de jaarrekening 2024 de “rekenmethode van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (nominaal)”. Hierdoor sluit de voorziening in onze jaarrekening beter aan bij de toekomstige ABP-methodiek. De hierdoor benodigde toevoeging van € 1,16 miljoen komt ten laste van het rekeningresultaat 2024 programma Besturen en Organiseren.
3. Kredietaanvraag Dinkel Harseveld-Duitsland
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- het project Beneden Dinkel deelgebied Harseveld – Duitsland emissiearm uit te voeren en daarbij rekening houden met de op dit moment geschatte meerkosten van € 500.000;
- een krediet van € 1.745.000 (inclusief BTW) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de herinrichting van de Dinkel Harseveld-Duitsland. Dit past binnen de vastgestelde Programmabegroting 2025-2029.
Kernboodschap
In het Beneden Dinkelgebied werken we aan het verbeteren van de waterkwaliteit en het waterleven in de Dinkel. Deze opdracht komt voort uit de Kaderrichtlijn Water (KRW). De KRW is de belangrijkste Europese richtlijn als het gaat over de kwaliteit van het oppervlaktewater en grondwater. Al het water in Nederland moet eind 2027 een goed leefgebied zijn voor de planten en dieren die er thuishoren.
Het Beneden Dinkelgebied is opgedeeld in drie deelprojecten. Eén van de deelprojecten is Dinkel Harseveld – Duitsland. Om te voldoen aan de normen van de KRW, brengen we in delen van de Dinkel meer natuurlijke variatie aan. Bijvoorbeeld door oevers natuurvriendelijk in te richten met begroeiing, bomen en struiken. Ook brengen we op sommige plekken dood hout in de oevers, zodat er afwisseling in de stroming ontstaat. Op plekken waar de huidige situatie voldoet voeren we geen maatregelen uit. De werkzaamheden in dit deel van de Dinkel worden gedeeltelijk met elektrische machines uitgevoerd, om te voldoen aan de stikstofwetgeving.
4. Kredietaanvraag N2000 Dinkel Kralen Noord: voorbereiding-, uitvoering- en nazorgfase
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- een krediet beschikbaar te stellen van € 1.331.000 (inclusief BTW) voor de voorbereiding-, uitvoering- en nazorgfase project N2000 Dinkel Kralen Noord.
Kernboodschap
Samen met onze gebiedspartners werken wij in het Dinkeldal aan een natuurlijke en klimaatbestendige rivier. Deze opgave komt voort uit de Kaderrichtlijn Water (KRW) en Natura2000 (N2000). De KRW is de belangrijkste Europese richtlijn als het gaat over de kwaliteit van het oppervlaktewater en grondwater. Al het water in Nederland moet eind 2027 een goed leefgebied zijn voor de planten en dieren die er thuishoren.
In het project N2000 Dinkel Kralen Noord wordt ook invulling gegeven aan de Natura2000 doelen van de provincie en rekening gehouden met het Bestuursakkoord Dinkeldalregeling 2000. Het project wordt gevolgd door de projectgroep Dinkeldal met vertegenwoordiging van de gemeente Losser, provincie Overijssel, Staatsbosbeheer en een vertegenwoordiging van de Dinkeldalboeren. Het N2000 Dinkeldal is onderverdeeld in twee plangebieden: Dinkel-Zuid en Dinkel-Noord.
De werkzaamheden in Dinkel-Zuid zijn inmiddels klaar. Nu gaan we aan het werk in het noordelijke plangebied. Om te voldoen aan de gecombineerde opgave worden er op negen locaties tussen de Ellermansbrug in Losser en de Beuningerbrug in Beuningen maatregelen uitgevoerd. Deze afgebakende gebiedjes langs de Dinkel noemen we ´kralen´. Per kraal worden maatregelen genomen die de leefomgeving voor planten en dieren verbeteren en de aanwezige natuur versterken. Te denken valt aan: verwijderen van oeververdediging om de natuurlijke rivierprocessen te stimuleren; de aanplant van inheemse bomen voor meer beschaduwing en het verbeteren van de instromen van zijbeken.
Naast deze inrichtingsmaatregelen zijn ook afspraken over natuurbeheer van percelen in het Dinkeldal onderdeel van het project. Maatregelen vinden plaats in de Dinkel en op gronden die door de eigenaar hiervoor beschikbaar zijn gesteld.
5. Kredietaanvraag uitvoering Optimalisatie Landbouwgebied Nieuw-Schoonebeek
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- voor de verdere uitvoeringsfase van het project Optimalisatie Landbouwgebied Nieuw-Schoonebeek een krediet beschikbaar te stellen van € 9.387.285 (inclusief BTW);
- voor het project aanvullende subsidie-inkomsten te ramen van € 2.200.000.
Kernboodschap
Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor het project ‘Optimalisatie Landbouwgebied Nieuw-Schoonebeek’. Dit landbouwgebied ligt ten zuiden van het Bargerveen en de toekomstige Buffer Zuid. Het waterschap legt hier, rond Nieuw-Schoonebeek, een nieuw watersysteem aan. Dit watersysteem is bedoeld voor de landbouw ten zuiden van de buffer en om water aan- en af te voeren naar Buffer Zuid.
Het Bargerveen is een uniek natuurgebied met één van de laatste stukjes levend hoogveen van Nederland. In opdracht van de provincie Drenthe werken verschillende partijen, waaronder het waterschap, samen in de bestuurscommissie Bargerveen om het Bargerveen te behouden en te versterken. Het hoogveengebied maakt onderdeel uit van het Natura 2000-netwerk. Om het hoogveengebied te behouden moet de grond stabiel nat gehouden worden. De door de provincie gemandateerde bestuurscommissie wil daarom rondom het veen buffers aanleggen. Zo blijft het water in het veen op peil, waardoor het veen behouden blijft en gaat groeien. Eén van de maatregelen hiervoor is het aanleggen van Buffer Zuid conform eerdere afspraak. Deze aanleg wordt gefinancierd door de provincie Drenthe.
6. Verantwoordingsrapportage BRO BGT 2024
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- de verantwoordingsrapportage 2024 voor de Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) vast te stellen, waaruit blijkt dat wij voldoen aan de wettelijke normering;
- de verantwoordingsrapportage 2024 voor de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) vast te stellen, waaruit blijkt dat wij voldoen aan de wettelijke normering.
Kernboodschap
Voor ons werk voor voldoende, veilig en schoon water is waterschap Vechtstromen aangesloten op de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Ondergrond (BRO).
In de BGT worden alle objecten als gebouwen, wegen, water, spoorlijnen, parken en bossen op een eenduidige manier vastgelegd.
In de BRO worden alle objecten geregistreerd die behoren tot de domeinen Grondwatermonitoring, Grondwatergebruik, Bodem- en grondonderzoek, Milieukwaliteit en de Mijnbouwwet.
Het is, op basis van ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Informatie Audit) -toetsing, wettelijk verplicht om het gebruik van beide basisregistraties jaarlijks te evalueren. Uit de jaarlijkse rapportage blijkt dat de uitvoering van de wet BGT en wet BRO goed op orde zijn. Vechtstromen voldoet aan de wettelijke normen voor de actualisatie van gegevens (kwaliteit en beheer zijn op orde).
7. Besluit op bezwaar
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten het bezwaar gericht tegen een omgevingsvergunning voor het aanleggen en in stand houden van een drainage:
- ontvankelijk te verklaren;
- ongegrond te verklaren onder verbetering van de motivering dat:
- aanleggen van drainagemiddelen verenigbaar is met het belang van het behoeden van het beheergebied voor nadelige gevolgen van de aanleg van drainagemiddelen;
- aanleg van de drainage verenigbaar is met de belangen genoemd in artikel 1.14 van de Waterschapsverordening, met name het voorkomen en beperken van wateroverlast en waterschaarste;
- drainage ook zonder afvoer op de bergingsvijver voldoet aan de beoordelingsregels van art. 2.41 Waterschapsverordening;
- het bestreden besluit in stand te laten.
Kernboodschap
Tegen het verlenen van een omgevingsvergunning voor drainage is bezwaar gemaakt. Bezwaarmakers zijn gehoord en de commissie voor bezwaarschriften heeft advies uitgebracht.
De commissie heeft geadviseerd om de bezwaren ongegrond te verklaren, de vergunning kan daarmee in stand blijven. De commissie is echter wel van oordeel dat de motivering op bepaalde punten beter kan. Dit is aangevuld in het besluit op bezwaar.
8. Aanwijzing Bevoegd Functionaris
Besluit
Het dagelijks bestuur heeft op 18 maart 2025 besloten:
- de medewerker Handhaving/(plaatsvervangend) BOA-coördinator, aan te wijzen als Bevoegd Functionaris als bedoeld in artikel 2:10, eerste lid, van het Bpg (Besluit politiegegevens);
- met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit op persoonsniveau medewerkers ……….. en ………. aan te wijzen als Bevoegd Functionaris als bedoeld in artikel 2:10, eerste lid, van het Bpg;
- het besluit bekend te maken door toezending aan de betrokken medewerker en hiervan kennis te geven door publicatie in het waterschapsblad.
Kernboodschap
Vechtstromen heeft besloten om voor de uitvoering van haar wettelijke taken een Bevoegd Functionaris aan te wijzen. De Bevoegd Functionaris speelt een cruciale rol in het rechtmatig omgaan met politiegegevens. De verwerking van politiegegevens is geregeld in de Wet Politiegegevens (Wpg). De Bevoegd Functionaris is in eerste plaats een hoeder van politiegegevens die op grond van art. 9 Wpg worden verwerkt. Dit zijn verwerkingen die gericht zijn op bepaalde personen of concrete gebeurtenissen. De Bevoegd Functionaris zorgt ervoor dat politiegegevens op rechtmatige en juiste wijze worden verwerkt.