9 juli 2024

Gepubliceerd op 15 juli 2024

1. Evaluaties besturen & organiseren

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. de bestuurlijke verantwoording van twee afgeronde investeringsprojecten uit het programma besturen & organiseren vast te stellen;
  2. niet uitgeputte kredieten in te trekken voor € 165.228.

Kernboodschap

Twee keer per jaar worden afgeronde, geëvalueerde projecten aangeboden aan het dagelijks bestuur. Vanuit programma besturen & organiseren bieden we twee evaluaties aan die hebben bijgedragen aan het bestuurlijke thema Krachtige Organisatie. Tot slot geven we een korte toelichting op twee projecten die zijn verschoven van de investeringen naar de exploitatie.

2. Evaluaties watersysteem

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. de bestuurlijke verantwoording van zeven afgeronde projecten uit programma 1, watersysteem, goed te keuren;
  2. niet uitgeputte kredieten in te trekken voor € 2.137.463;
  3. aanvullend krediet vast te stellen voor € 10.000.

Kernboodschap

De afgelopen periode zijn zeven projecten uit het programma watersysteem uitgevoerd binnen de thema’s assets op orde, waterkwaliteit en klimaat. Hieronder staan de resultaten beschreven:

  • WCT2 Uitvoering: Het project verbetert de waterhuishouding in Noordoost Twente door hydrologische ingrepen, zoals het verwijderen van klinkers in beken, plaatsen van droogtestuwen en herstellen van bronvijvers. Hierdoor wordt water langer vastgehouden, wat leidt tot minder droogteschade, een betere leefomgeving en verhoogde ecologische en recreatieve waarde.
  • Bijdrage Broeklanden Zuid: In Hardenberg is een waterberging (vasthouden van water in bergingsgebieden) van 100.000 m³ gerealiseerd, waarvan 55.000 m³ een opgave was van het waterschap. Dit verbetert waterveiligheid en klimaatadaptatie en leidde tot kostenbesparing door samenwerking tussen gemeente en het waterschap.
  • Snoeyinksbeek: Het project dient zowel de Natura 2000 opgave, als de KRW, door het treffen van maatregelen zoals natuurlijke beekprofielen, vispasseerbaarheid en oeverbegroeiing. Dit verbetert de ecologische kwaliteit en vismigratie.
  • Baggeren Heege en Kanovijver Coevorden: Met uitvoering van dit deelproject voldoet de watergang weer aan de vooraf bepaalde doelstellingen.
  • Oeverinrichting Lutterhoofdwijk: Herstel en herinrichting van 11,6 km oevers van de Lutterhoofdwijk, waardoor het waterbeheer efficiënt kan worden uitgevoerd.
  • Bestuursverklaring Dinkel: In het Dinkeldal is er een toename gesignaleerd van inundatiedagen. Het treffen van maatregelen als het plaatsen van meetpunten, het anders instellen van het verdeelwerk en het verwijderen van zand onder twaalf bruggen moet zorgen voor minder wateroverlast in het Dinkeldalgebied.
  • Uitvoering N2000/KRW Dinkeldal-Zuid: het project heeft ervoor gezorgd dat het watersysteem klimaatbestendiger is gemaakt, de waterkwaliteit is verbeterd en dat de landbouwdoelen en natuurdoelen in het gebied zo goed mogelijk worden bediend.

3. Evaluaties waterketen

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. de bestuurlijke verantwoording van in totaal dertien afgeronde projecten uit het programma waterketen vast te stellen;
  2. aanvullend krediet te verstrekken voor € 35.000;
  3. niet uitgeputte kredieten in te trekken voor € 2.059.716.

Kernboodschap

Twee keer per jaar worden afgeronde, geëvalueerde projecten aangeboden aan het dagelijks bestuur. Na de op 19 december 2023 vastgestelde evaluaties, zijn dertien projecten uit het programma waterketen afgerond. Met deze projecten werkt het waterschap aan de doelen van de bestuurlijke thema’s Assets op orde, Waterkwaliteit en Duurzame ontwikkeling, hetzij direct of indirect. Zo draagt bijvoorbeeld het vervangen van meet- en regeltechniek bij aan een nog betere waterkwaliteit, omdat de prestaties van een installatie helder zijn en het proces beter verloopt.

In totaal bleven de dertien projecten iets meer dan € 2 miljoen onder budget. Het voorstel is dit overtollige krediet in te trekken. Tegelijk wordt voorgesteld om vanuit het overtollige krediet € 35.000 aanvullend krediet te verstrekken voor een tekort in een project ten behoeve van slibverwerkingsinstallatie in Hengelo. De kosten van dit project stegen door een langere doorlooptijd en scherpe kostenstijging

4. Vaststellen overzicht investeringen en aanvraag start- en verzamelkredieten

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. het overzicht investeringen vast te stellen, onder voorbehoud van vaststelling door het algemeen bestuur van de eerste begrotingswijziging, als detaillering van de programma’s, zoals opgenomen in de eerste begrotingswijziging 2024;
  2. op grond hiervan een krediet beschikbaar te stellen van in totaal € 29.433.000 (inclusief BTW) voor:
  3. het in 2024 en 2025 starten van (deel)projecten (startkrediet van in totaal € 2.380.000);
  4. de voorbereiding en uitvoering in 2024 en 2025 van reguliere vervangingsinvesteringen (verzamelkrediet van in totaal € 27.053.000).

Kernboodschap

Door het overzicht investeringen vast te stellen, kan het dagelijks bestuur rechtmatig kredieten verstrekken om de gewijzigde uitvoering mogelijk te maken.

Door ontwikkelingen in de programma’s en projecten (sneller, goedkoper of duurder) is het noodzakelijk wijzigingen in de budgetten door te voeren. Om in 2024 of in 2025 nieuwe noodzakelijke projecten te kunnen starten, worden startkredieten verleend om bijvoorbeeld het project DIWA vorm te kunnen geven en te starten met een nieuw onderdeel van PRAUT.

Voor reguliere vervangingsinvesteringen (bijvoorbeeld stuwen en rioolgemalen) verstrekt het dagelijks bestuur krediet om de, gewijzigde, in 2024 en 2025 geplande werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Deze wijzigingen zullen in de eerste begrotingswijziging 2024, welke naar verwachting op 10 juli 2024 wordt vastgesteld, door het algemeen bestuur goedgekeurd worden voor de jaarschijven 2024 tot en met 2027.

5. Verbijzonderde interne controle twee jarenplan 2024 en 2025

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. het Verbijzonderde Interne Controle twee jarenplan voor 2024 en 2025 vast te stellen, als kader voor de uit te voeren werkzaamheden van VIC voor de jaren 2024 en 2025.

Kernboodschap

Met het twee jarenplan Verbijzonderde Interne Controle (hierna: VIC) 2024 en 2025 wordt bepaald hoe de administratieve organisatie en de interne controle daarop moet worden getoetst. Dit is een interne toetsing. Het VIC-plan wordt vastgesteld door het dagelijks bestuur. Door de aanstaande rechtmatigheidsverantwoording is de scope van de verbijzonderde interne controle wat verder uitgebreid en zijn ook een aantal onderwerpen, die voorheen door de accountant werden getoetst opgenomen. Het doel is om over 2024 proef te draaien met het afgeven van een rechtmatigheidsverantwoording. Vanaf 2025 is het afgeven van (en daarmee ook uitvoeren van alle werkzaamheden op dat gebied) een rechtmatigheidsverantwoording wettelijk verplicht voor waterschappen.

6. Vaststellen personeelshandboek Vechtstromen versie 3.0

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. het personeelshandboek Vechtstromen versie 3.0 vast te stellen;
  2. het personeelshandboek Vechtstromen versie 3.0 per 1 augustus 2024 te laten ingaan;
  3. het personeelshandboek Vechtstromen versie 2.0 per 1 augustus 2024 in te trekken.

Kernboodschap

Met het vaststellen van versie 3.0 van het personeelshandboek, zorgt het dagelijks bestuur ervoor dat de daaruit voor de werkgever en de werknemer voortvloeiende rechten en plichten werking hebben. Het personeelshandboek geldt voor alle werknemers van Vechtstromen met een arbeidsovereenkomst. Tezamen met de arbeidsovereenkomst en de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) Werken voor waterschappen, bevat het alle arbeidsvoorwaarden en de rechten en plichten voor werknemers van Vechtstromen. Interne ontwikkelingen en de nieuw afgesloten cao Werken voor waterschappen zijn aanleiding het personeelshandboek te actualiseren. De deelonderwerpen van personeelshandboek Vechtstromen versie 3.0 zijn al geformaliseerd. Met het vaststellen van het personeelshandboek versie 3.0 is er een document dat als geheel geformaliseerd en geactualiseerd is.

7. Voortgangsrapportage VTH 2024

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. kennis te nemen van de voortgangsrapportage VTH 2024 waarin de realisatie van het uitvoeringsplan VTH 2024 t/m 31 mei 2024 wordt toegelicht;
  2. op basis daarvan vast te stellen in welke mate de doelen uit het uitvoeringsplan VTH 2024 voor de drie vakgebieden toezicht & handhaving, vergunningverlening en heffingen tot en met 31 mei zijn gerealiseerd:
  • 29% realisatie van het controleplan toezicht & handhaving 2024 (planning 40%).
  • 84% van de vergunningaanvragen is tijdig verleend (norm 80%).
  • Het controleplan heffingen ligt volledig op schema.

Kernboodschap

Jaarlijks wordt voor de werkzaamheden van team vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) een uitvoeringsplan vastgesteld. Daarmee wordt inzicht gegeven in de werkzaamheden voor het komende jaar. Naast de reguliere, wettelijke taken met betrekking tot vergunningen, toezicht & handhaving en heffingen, wordt van het team extra aandacht gevraagd voor de invoering van en het handelen naar de doelen van de Omgevingswet, de verbetering van de waterkwaliteit en de voorbereiding op het nieuwe belastingstelsel.

Met de voortgangsrapportage VTH 2024 wordt inzicht gegeven in de daadwerkelijke realisatie van geplande werkzaamheden tot en met mei 2024. Hiermee wordt verantwoording afgelegd over de geleverde prestaties en of de gestelde doelen behaald zijn.

Ten aanzien van het uitvoeringsplan 2024, wordt aangetekend dat dit te ambitieus is in relatie tot de beschikbare formatie. Er is in de planning rekening gehouden met onder andere het leren werken onder de Omgevingswet en niet-planbare werkzaamheden. Toch blijkt dit onvoldoende ruimte te bieden om in te spelen op onvoorziene situaties, zonder dat dit ten koste gaat van de planbare werkzaamheden.

Bij toezicht & handhaving ligt hierdoor de realisatie van het aantal geplande controles achter op de verwachting. Hier is vanuit de focus op risicogericht toezicht meer capaciteit besteed aan niet planbare werkzaamheden (niet planbare controles, calamiteiten en ongewone voorvallen). Ten aanzien van vergunningverlening staat het behalen van de vastgestelde termijnen onder druk.

Uitzondering vormt realisatie van de doelen voor het vakgebied heffingen. Deze lopen volgens verwachting.

8. Kredietaanvraag KRW-maatregelen Vecht; Radewijkerbeek Beerzerveldbeek

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. voor de voorbereiding van het project ‘KRW-maatregelen Vecht; Radewijkerbeek Beerzerveldbeek’ een krediet beschikbaar te stellen van € 500.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van Vechtstromen stelt een krediet beschikbaar voor de start van het project ‘KRW-maatregelen Vecht; Radewijkerbeek Beerzerveldbeek’. Door het opheffen van vis barrières en de mondingen opnieuw in te richten, draagt het project bij aan het bestuurlijke doel ‘waterkwaliteit’ en wordt invulling gegeven aan de doelen vanuit de Kaderrichtlijn Water (KRW).

Met dit besluit worden de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld voor de voorbereidingsfase van het project.

9. Kredietaanvraag Haarvaten op Peil

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. voor de verdere uitwerking van de ontwerp-, voorbereidings- en uitvoeringsfase van het programma ‘Haarvaten op Peil’ een krediet beschikbaar te stellen van € 1.100.000 (inclusief BTW).

Kernboodschap

Onder de titel ‘Haarvaten op Peil’ (HOP-programma) gaat waterschap Vechtstromen samen met partners investeren in zoetwatermaatregelen. De provincie Overijssel, waterschap Drents Overijsselse Delta, beheerders van natuurgebieden, landgoederen en grondeigenaren trekken hierin samen met ons op. De watermaatregelen uit het HOP-programma zijn erop gericht om de waterafvoer te vertragen in de kleine watergangen, de zogenaamde ‘haarvaten’ van het watersysteem, met name op de hoge zandgronden.

Daar ligt ook een groot deel van onze waardevolle kleine wateren. Dit zijn kleine beekjes die ecologisch waardevol zijn, omdat ze bijzondere planten en waterdieren herbergen. Het vertragen van de waterafvoer zorgt ervoor dat daar langer water beschikbaar is, wat belangrijk is voor het behouden van deze soorten. Dit helpt ook bij het voorkomen van wateroverlast elders (lager) in ons gebied.

De watermaatregelen dragen bij aan meerdere doelen: water vasthouden in de hogere delen van ons watersysteem en het verbeteren van de waterkwaliteit door herinrichting van de waardevolle kleine wateren. Zo wordt een meer klimaatbestendig watersysteem gerealiseerd.

10. Beschikbaar stellen en doorontwikkelen BODAC: een nieuwe techniek voor het verwijderen van medicijnresten

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. kennis te nemen van het voornemen van NieuWater om een samenwerking aan te gaan met een beperkt aantal bedrijven om BODAC beschikbaar te stellen voor waterschappen, drinkwaterbedrijven en andere partijen die deze nieuwe technologie om medicijnresten te verwijderen uit afvalwater toe willen passen;
  2. samen met NieuWater, kennisinstellingen en marktpartijen te blijven werken aan het onderzoek en de doorontwikkeling van BODAC.

Kernboodschap

De afgelopen jaren is de BODAC-techniek om medicijnresten uit afvalwater te halen uitgebreid onderzocht. Is het een betaalbare methode, en kan deze op meer plekken in Nederland ingezet worden? Het antwoord is ja! De techniek werkt goed en is klaar om breder ingezet te worden. NieuWater, een private organisatie waar Vechtstromen 100% aandeelhouder van is, neemt deze taak op zich en zal in samenwerking met marktpartijen de BODAC-technologie beschikbaar stellen voor waterschappen, drinkwaterbedrijven en andere partijen die daarin geïnteresseerd zijn. Tegelijkertijd gaat het onderzoek naar de werking door en wordt de techniek verder doorontwikkeld, bijvoorbeeld om te bepalen of BODAC ook bij kan dragen aan het verder verminderen van de stikstof- en fosfaatuitstoot van rioolwaterzuiveringen.

11. Bodemdaling Nieuw-Amsterdam: woordvoeringslijn groeiseizoen 2024

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. gelet op de noodzaak een woordvoering te hanteren ingeval van vragen over (agrarische) grondwateronttrekkingen in het gebied rond Nieuw-Amsterdam onderstaande hoofdlijn vast te stellen:
    1. we beschermen het watersysteem en we zetten ons in voor belangen van alle betrokkenen;
    2. we vergaren data over grondwateronttrekkingen en we verwachten daarmee meer inzicht te krijgen in mogelijke effecten;
  2. de woordvoeringslijn is geldig tot het moment dat Vechtstromen nieuw onttrekkingenbeleid heeft vastgesteld

Kernboodschap

Het dagelijks bestuur van waterschap Vechtstromen heeft een woordvoeringslijn vastgesteld voor (agrarische) grondwateronttrekkingen in het gebied rond Nieuw-Amsterdam tot het moment dat Vechtstromen nieuw onttrekkingenbeleid heeft vastgesteld. In dit gebied maken veel inwoners melding van bodemdaling en gebouwschade. De lijn in de woordvoeringslijn is:

Het waterschap is bevoegd gezag voor het merendeel van de grondwateronttrekkingen. Vanuit deze rol maken wij keuzes voor deze grondwateronttrekkingen.

Eventuele maatregelen en wijzigingen in het huidige onttrekkingenbeleid laten we aansluiten op de uitwerking van het recent vastgestelde Integraal Beleidskader Grondwater (IBG).

12. Zienswijze ontwerpbesluit omgevingsvergunning waterinjectie Schoonebeek-447

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. een zienswijze in te dienen op het ontwerpbesluit omgevingsvergunning waterinjectie Schoonebeek-447.

Kernboodschap

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft op 14 juni 2024 het ontwerpbesluit omgevingsvergunning waterinjectie Schoonebeek-447 gepubliceerd. Na bestudering van dit ontwerpbesluit, dient het waterschap Vechtstromen een zienswijze in op dit ontwerpbesluit. De zienswijze richt zich met name op een inconsistentie met het gelijktijdig door het ministerie gepubliceerde ontwerp-instemmingsbesluit winningsplan Schoonebeek-Gas.

13. Zienswijze ontwerp-instemmingsbesluit op het gewijzigde winningsplan (WP) Schoonebeek-Gas

Besluit

Het dagelijks bestuur heeft op 9 juli 2024 besloten:

  1. een zienswijze in te dienen op het ontwerp-instemmingsbesluit op het gewijzigde winningsplan Schoonebeek-Gas van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Kernboodschap

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft op 14 juni 2024 het ontwerp-instemmingsbesluit winningsplan Schoonebeek-Gas gepubliceerd. Na bestudering van dit ontwerp-instemmingsbesluit, dient het waterschap Vechtstromen een zienswijze in op dit ontwerp-instemmingsbesluit. De zienswijze richt zich met name op een inconsistentie met het gelijktijdig door het ministerie gepubliceerde ontwerpbesluit omgevingsvergunning waterinjectie Schoonebeek-447.